Försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd

Vi kan alla hamna i ekonomiska svårigheter där vi behöver stöd för att kunna klara vår egen eller familjens försörjning. Då kan du ansöka om ekonomiskt bistånd. Målet är att biståndet ska vara kortvarigt och att du ska bli självförsörjande så snart som möjligt.

Det finns två former av ekonomiskt bistånd:

  • ekonomiskt bistånd till försörjningsstöd för att täcka hushållets löpande utgifter varje månad
  • ekonomiskt bistånd till andra kostnader, exempelvis glasögon, läkarvård, medicin samt nödvändig tandvård.

Biståndet är i nivå med vad en låginkomsttagare på orten normalt har råd med.

Kan du få ekonomiskt bistånd?

Ekonomiskt bistånd är tänkt som ett stöd till dess att du kan försörja dig själv. För att kunna få ekonomiskt bistånd behöver du först ha uttömt andra sätt att försörja dig på.

Om du har ekonomiska tillgångar

Innan du ansöker om ekonomiskt bistånd ska du ha använt dina ekonomiska tillgångar, som till exempel pengar på banken, aktier och fonder. Om du äger bil, andra fordon, fastighet eller bostadsrätt behöver du i de flesta fall sälja dem innan du kan få ekonomiskt bistånd.

Om du har rätt till andra ersättningar

Du ska också ha sökt alla andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till, till exempel sjukpenning, sjukersättning, aktivitetsstöd, aktivitetsersättning, föräldrapenning, bostadstillägg, bostadsbidrag, studiemedel och a-kassa.

Om du är sambo eller gift

Är du sambo, gift eller registrerad partner är denna person skyldig att försörja dig. Har ni försörjningssvårigheter ska ni ansöka om ekonomiskt bistånd tillsammans.

Räkna ut om du kan ha rätt till ekonomiskt bistånd

Myndigheten Socialstyrelsen har en tjänst där du själv kan räkna ut om du kan ha rätt till ekonomiskt bistånd.

Ansök om ekonomiskt bistånd

För att göra ansökan i e-tjänsten behöver du e-legitimation. När du skriver under ansökan godkänner du också att vi gör kontroller hos olika myndigheter och register. Alla som ansöker om ekonomiskt bistånd registreras i socialregistret.

Om du ansöker för första gången

Om det är första gången du ansöker eller om det är mer än tre månader sedan du ansökte senast behöver du fylla i ansökan om ekonomiskt bistånd. Kom ihåg att bifoga handlingar som styrker de uppgifter du lämnar i ansökan. Du ska lämna in dessa handlingar:

  • underlag för inkomster och utgifter från de senaste tre månaderna
  • ekonomisk översikt från samtliga banker där du är kund och som visar hur mycket pengar, aktier, fonder och andra värdepapper du har på banken
  • kontoutdrag för alla sökande inklusive barn, som visar de tre månaderna innan du gör ansökan
  • hyreskontrakt
  • hyresavi (faktura från din hyresvärd)
  • senaste inkomstdeklarationen från Skatteverket
  • aktuellt läkarintyg (om du är sjukskriven)
  • intyg på inskrivning och handlingsplan från Arbetsförmedlingen (om du är arbetslös)
  • uppehållstillstånd (om du inte är svensk medborgare).

 

Om du ansökte förra månaden

Om du ansökte om ekonomiskt bistånd förra månaden och behöver fortsatt stöd fyller du i en återansökan om ekonomiskt bistånd.

Kom ihåg att bifoga de handlingar som styrker de utgifter du söker ekonomiskt bistånd för, till exempel en faktura.

Har du inte möjlighet att lämna in ansökan i e-tjänsten kan du fylla i och lämna in en blankett. Lämna in blanketten på Luleå kommuns servicecenter, Timmermansgatan 25. Du kan också posta blanketten till:

Luleå kommun
Box 212
97107 Luleå

Det här behöver du ta med dig till Luleå kommuns servicecenter

För att vi ska kunna handlägga din ansökan snabbt och rättssäkert, är det viktigt att du har med dig alla nödvändiga handlingar.

Ta med dessa handlingar till servicecenter:

  • legitimation
  • underlag för inkomster och utgifter från de senaste tre månaderna
  • ekonomisk översikt från samtliga banker där du är kund och som visar hur mycket pengar, aktier, fonder och andra värdepapper du har på banken
  • kontoutdrag för alla sökande inklusive barn, som visar de tre månaderna innan du gör ansökan
  • hyreskontrakt
  • hyresavi (faktura från din hyresvärd)
  • senaste inkomstdeklarationen från Skatteverket
  • aktuellt läkarintyg (om du är sjukskriven)
  • intyg på inskrivning och handlingsplan från Arbetsförmedlingen (om du är arbetslös)
  • aktuellt beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket (om du inte är svensk medborgare).

Det här händer efter din ansökan

1. Vi handlägger ditt ärende

Efter att du lämnat in din ansökan handlägger socialtjänsten ditt ärende. Du kan bli kontaktad av oss om vi behöver ställa fler frågor. Vi kan göra kontroller hos exempelvis Försäkringskassan för att se om du har några andra inkomster.

Vi räknar också ut hur mycket pengar du kan få. Då utgår vi från riksnormen, som är en bestämd summa pengar som ett hushåll behöver varje månad. Riksnormen utgår från hur många personer som ingår i hushållet och den är samma i hela Sverige.

Utöver riksnormen har Luleå kommuns socialnämnd tagit fram riktlinjer för skäliga kostnader för till exempel hyra. Om du har andra inkomster som exempelvis lön eller barnbidrag minskas försörjningsstödet med så mycket pengar som din inkomst består av.

2. Vi fattar ett beslut

Om din ansökan är komplett tar det upp till 10 arbetsdagar (cirka 2 veckor) innan vi kan fatta ett beslut. När vi fattat ett beslut får du besked. Du får alltid ett skriftligt beslut via post.

3. Pengarna betalas ut till dig

Pengarna betalas ut till ditt bankonto. Om du ansökt i tid betalas pengarna ut innan den sista dagen varje månad som du har rätt till försörjningsstöd.

4. Vi ger dig stöd för att du ska kunna försörja dig själv

Utifrån ett jämställt och jämlikt perspektiv arbetar vi på socialtjänsten med målet om egen försörjning. Vi utgår från tanken att egen försörjning främjar allas möjlighet till ett meningsfullt och socialt aktivt liv. Utifrån detta samverkar vi med kommunens utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltning och Arbetsförmedlingen för att du snabbt ska komma ut i egen försörjning. Du som är sjukskriven kommer att erbjudas samordning av rehabiliteringsinsatser tillsammans med Region Norrbotten och Försäkringskassan.

Frågor och svar om ekonomiskt bistånd

Räkna med upp till 10 arbetsdagars (cirka 2 veckor) handläggningstid om din ansökan är komplett.

Vill du veta vad som gäller just för dig, besök servicecenter på Timmermansgatan 25 i Luleå. Du kan också ringa kundcenter och legitimera dig med BankID. Då kan kundcenter svara på när du får pengar.

Ekonomiskt bistånd och försörjningsstöd är tänkt att fungera som ett sista skyddsnät för den som har ekonomiska problem.

Om du bara behöver ekonomiskt bistånd under en kort tid krävs det inte att du säljer din bostad, som exempelvis ett hus eller en bostadsrätt. Men om det bedöms att du kommer behöva stöd under en längre tid, kan du behöva sälja din bostad och andra tillgångar.

Exempel: Bostadsrätt

Du har en bostadsrätt med 2 rum och kök. Du har fått tillfälliga ekonomiska problem och ansöker om ekonomiskt bistånd. Då behöver du i de flesta fall inte sälja din lägenhet.

Har du pengar på banken, aktier, fonder eller andra värdepapper ska du alltid använda dem innan det kan bli aktuellt med ekonomiskt bistånd. Det gäller även om du måste sälja med förlust. Det kan finnas undantag om pengarna är låsta eller förvaltas av överförmyndare.

Exempel: Pengar på banken

Du har fått pengar av en släkting för att ta körkort. Då måste du använda pengarna för att försörja dig innan du kan få ekonomiskt bistånd.

När du ansöker om ekonomiskt bistånd bedömer socialtjänsten om din hyra är skälig – alltså om den är rimlig utifrån din situation. När vi gör bedömniningen tar vi bland annat hänsyn till hur många som bor i bostaden.

Det är socialnämnden i Luleå kommun som beslutat om vilken hyresnivå som är skälig i vår kommun. Hyresnivån utgår från vad en låginkomsttagare på orten normalt har råd med.

Om din hyra är för hög kan du ändå få hjälp under en övergångsperiod, så att du hinner hitta ett billigare boende.

Du kan komma till Luleå kommuns servicecenter på Timmermansgatan 25 i Luleå centrum. Vi hjälper dig gärna. Kom ihåg att ta med dig alla handlingar och din legitimation.

Du får bara byta socialsekreterare (handläggare) om det finns särskilda skäl. Att vara missnöjd med en socialsekreterare ses inte som ett särskilt skäl.

Särskilda skäl kan vara jäv. Jäv är att en person kan tänkas vara partisk, till exempel om du känner din socialsekreterare privat. Då ska du byta socialsekreterare. Lämna in en synpunkt eller meddela din handläggare att du vill byta.

Om du är missnöjd, till exempel med din socialsekreterares bemötande eller tillgänglighet, kan du lämna in en synpunkt.

Det beror på vilken omfattning din gode man eller förvaltare (ställföreträdare) har i sitt uppdrag. Ett ställföreträdarskap kan omfatta tre olika delar:

  • förvalta egendom
  • bevaka rätt
  • sörja för person.

Om bevaka rätt ingår i din ställföreträdares uppdrag så får hen ansöka om ekonomiskt bistånd åt dig.

Uppdraget bevaka rätt innebär att din ställföreträdare ska se till att dina rättigheter i samhället tillvaratas och att dina skyldigheter uppfylls. Det är delen bevaka rätt som gör att en ställföreträdare har behörighet att exempelvis ansöka om insatser, överklaga beslut eller administrera myndighetskontakter för din räkning. Att bevaka rätt handlar om det juridiska där man undertecknar något för din räkning.

Om du har en gode man med uppdraget bevaka rätt behöver hen ansöka på pappersblanketten åt dig. En gode man kan inte använda e-tjänsten.

Om du har en ställföreträdare som inte har uppdraget att bevaka rätt så är det du själv som behöver ansöka om ekonomiskt bistånd.

Kontakta kundcenter och uppge vad ditt ärende gäller och hur du vill bli kontaktad så kommer din socialsekreterare att kontakta dig.

Är du missnöjd med ett beslut kan du överklaga det, se nedan.

Har du andra synpunkter, beröm eller klagomål, kan du lämna dem i vår e-tjänst för detta:

Om du vill överklaga ett beslut har du tre veckor på dig, från det att du fått beslutet. Din överklagan ska vara skriftlig. Det behövs ingen särskild blankett för överklagan, det går bra att skriva på ett vanligt papper.

Gör så här:

  1. Skriv ditt namn, personnummer, vilket beslut det gäller och beslutsdatum.
  2. Skriv vilken ändring du vill ha och varför.
  3. Om det finns skriftliga underlag (handlingar/dokument) som du tror kan påverka beslutet ska du skicka med dem.
  4. Lämna in pappret på Luleå kommuns servicecenter, Timmermansgatan 25. Eller skicka det med posten till:
    Luleå kommun
    Box 212
    97107 Luleå

Det är handläggare på socialförvaltningen som tar beslut in din överklagan. Handläggare på socialförvaltningen ser om det finns anledning att ompröva hela eller delar av beslutet utifrån vad du skrivit i din överklagan.

Om socialförvaltningen inte omprövar sitt beslut skickas det tillsammans med överklagan till förvaltningsrätten för prövning. Förvaltningsrätten är den domstol som prövar beslutet. Efter dom i förvaltningsrätten har både socialförvaltningen och du själv möjlighet att gå vidare och söka prövningstillstånd hos kammarrätten.

Du kan få hjälp och information från socialförvaltningen i samband med överklagandet.

Har du synpunkter eller klagomål, kan du lämna dem i vår e-tjänst. Då når dina synpunkter medarbetare och chefer som jobbar med försörjningsstöd.

Om du är studerande ska du i första hand ansöka om studiemedel hos CSN. Tänk på att du förväntas göra vad du kan för att försörja dig själv under sommarmånaderna, exempelvis genom att arbeta. Om du inte klarat dina kurser och därför inte kan få studiemedel förväntas du arbeta. Är du studerande och har bekymmer med ekonomin ska du i första hand kontakta CSN (Centrala studiestödsnämnden).

Ja, kommunen kan ställa det kravet. Det är ett sätt att hjälpa dig att så småningom kunna försörja dig själv.

Är du är pensionär och inte har någon pension eller så låg pension att du inte kan försörja dig på den ska du vända dig till Pensionsmyndigheten i första hand. De har olika stöd att söka, till exempel bostadstillägg.

Om du ändå inte kan försörja dig kan du ansöka om ekonomiskt bistånd hos kommunen.

Om du studerar på gymnasiet, är det dina föräldrar eller vårdnadshavare som ska försörja dig tills du är 21 år.

Om din familj har ekonomiskt bistånd behöver du som är över 18 år och bor hemma göra en egen ansökan

  • när du fyllt 21 år eller
  • när du slutar studera på gymnasiet.

Om har ett jobb, studiemedel eller annan inkomst räknas den till hushållets inkomst om ni har ekonomiskt bistånd.

Vi kan komma att kontrollera alla uppgifter som du lämnar in. Om du lämnat felaktiga uppgifter kan du bli polisanmäld för bidragsbrott.

Om din situation eller inkomst förändrats sedan du ansökte om försörjningsstöd, ska du meddela det till oss.

Kontakt

Du kan alltid kontakta oss för rådgivning innan du ansöker. Du kommer i kontakt med oss via Luleå kommuns kundcenter.

Sidan uppdaterades den 3 december 2025