
Fördjupad översiktsplan Bensbyn - Björsbyn
Luleå kommun arbetar med att ta fram en ny fördjupad översiktsplan för området Bensbyn-Björsbyn. Den fördjupade översiktsplanen är en ändring av kommunens översiktsplan för det aktuella området. Den fördjupade översiktsplanen visar hur kommunen vill att mark- och vattenområden ska användas och utvecklas på lång sikt, till exempel hur bebyggelse, natur- och kulturmiljöer ska användas, utvecklas och bevaras.
Bakgrund
Det finns behov av ett samlat planeringsunderlag för Bensbyn och Björsbyn med omnejd för att hantera pågående planering av nya kraftledningar mellan Svartbyn och Hertsön tillsammans med planeringen av en ny väganslutning mellan Luleå hamn och E4 (Norrleden).
Den fördjupade översiktsplanen för Bensbyn från 2016 bedöms vara inaktuell, eftersom den inte längre ger tillräcklig vägledning för utveckling av ny bebyggelse i området. Det har under en längre tid funnits ett högt bebyggelsetryck i Bensbyn och under senare år har ny bebyggelse tillkommit både i och utanför Bensbyn. Det finns behov av att se hur området i sin helhet ska användas, utvecklas och bevaras.
Syfte
Det kommande behovet av kraftförsörjning och den framtida Norrleden påverkar Bensbyn och Björsbyn samt till viss del även Hällbacken och Dalbo. Kraftförsörjningen är en förutsättning för att möjliggöra näringslivets gröna omställning. Syftet med den fördjupade översiktsplanen är därför att säkerställa mark för energidistribution och samordna detta med andra intressen i området, främst planeringen av Norrleden och bebyggelseutveckling med fler bostäder och nya arbetsplatsområden.
Avgränsning och omfattning
Den fördjupade översiktsplanen avgränsas geografiskt till Bensbyn, Björsbyn, Hällbacken, Dalbo, samt Rutviksreveln. Området ligger norr om Luleå centralort och öster om E4.
Planering av infrastruktur för energi och transporter är de huvudsakliga frågorna som ska hanteras i planen, med fokus på mark- och vattenanvändning. Närliggande bostadsområden som berörs och möjlig bebyggelseutveckling i området ska hanteras och utredas.
Den fördjupade översiktsplanen Bensbyn - Björsbyn ska bidra till att:
- möjliggöra näringslivets gröna omställning,
- skapa fler arbetsplatsområden,
- tydliggöra Luleå kommuns inriktning för bebyggelseutveckling med hänsyn till de natur- och kulturvärden som finns inom planområdet och
- förenkla efterkommande planering och byggande.
Här befinner vi oss i planprocessen
Planförslaget har ställts ut för samråd under tiden 27 augusti – 10 oktober 2025. Efter samrådet sammanställs alla synpunkter och kommenteras i en samrådsredogörelse. Därefter sker justeringar och ändringar i planförslaget, utifrån de synpunkter som kommit in. Sedan ställs planen ut på nytt för granskning då det åter går att lämna synpunkter. Enligt tidplanen ska granskning ske efter årsskiftet 2025 - 2026.
Samrådshandlingar
Den fördjupade översiktsplanen för Bensbyn-Björsbyn är digital och visas i en StoryMap-portal; ett webbaserat visningsfönster som går att titta och läsa på dator och mobiltelefon. Där visas både textavsnitt och tillhörande kartor och bilder.
Frågor och svar om FÖP Bensbyn - Björsbyn
Kommunens översiktsplan omfattar hela kommunens yta. En fördjupad översiktsplan görs när kommunens översiktsplan behöver ändras för ett avgränsat geografiskt område, eller för ett särskilt allmänt intresse. När den fördjupade översiktsplanen är antagen politiskt och har vunnit laga kraft ersätter den översiktsplanen för det område den omfattar.
Den fördjupade översiktsplanen visar hur kommunen vill att mark- och vattenområden inom ett geografiskt avgränsat område ska användas och utvecklas och även hur bebyggelse inom området ska användas, utvecklas och bevaras. Den ska vara vägledande för efterföljande planering och beslut (som till exempel vid framtagande av nya detaljplaner och vid bygglovsansökningar) och är ett viktigt underlag för dialog mellan olika intressenter.
Den fördjupade översiktsplanen är mer detaljerad än översiktsplanen och omfattar oftast ett mindre område; en stadsdel, en by eller en del av ett landsbygdsområde.
En fördjupad översiktsplan är en politiskt antagen plan för ett avgränsat område som visar hur mark, vatten och bebyggelse ska användas, utvecklas och bevaras inom detta område. När planen vinner laga kraft ersätter den kommunens översiktsplan för det specifika området. Den fördjupade översiktsplanen är ett strategiskt dokument som visar kommunens långsiktiga vision för ett område. Den är inte juridiskt bindande utan fungerar som ett vägledande underlag för framtida beslut, till exempel vid framtagande av detaljplaner eller andra tillståndsprocesser.
Det innebär att inga beslut om byggnation, vägdragningar eller ledningsdragningar fattas inom ramen för den fördjupade översiktsplanen. De infrastrukturanläggningar som planeras i området Bensbyn – Björsbyn, som kraftledningar, väg och vätgasledning, planeras och prövas enligt annan lagstiftning än plan- och bygglagen (PBL). De hanteras av andra myndigheter och bolag än kommunen och innebär egna former av samråd och prövningar, där berörda fastighetsägare får möjlighet att lämna synpunkter. När gäller en väg som Norrleden, så är huvudregeln att allmänna vägar planeras och byggs av Trafikverket men de kan också planeras och byggas av kommunen.
För dig som bor i området för den fördjupade översiktsplanen för Bensbyn – Björsbyn innebär planen att det kommer finnas tydligare riktlinjer kring vilken utveckling kommunen vill se i området. Till exempel kommer planen styra var det kan byggas nya bostäder eller verksamhetsområden eller var nya naturområden kan skyddas. Du som är fastighetsägare och boende får också ett bättre underlag för att bedöma möjligheter och begränsningar för byggnation och förändringar på din egen mark eftersom kommande detaljplaner och bygglov prövas mot planen.
Orsaken till att en fördjupad översiktsplan över området kring Bensbyn och Björsbyn tas fram är att det planeras en rad olika infrastruktursatsningar (kraftledningar, vätgasledningar och väg) i området. Denna plan har som syfte att samordna dessa projekt som faktiskt skulle ha planerats och genomförts även utan denna plan.
Dessa ledningar och denna väg är placerad just här eftersom det är den bästa placeringen i förhållande till var behovet av mer energi i olika former finns. Behovet av mer energi finns på Luleå industripark på Hertsön och Svartön och sträckningen genom området är helt enkelt det bästa alternativet när det gäller att transportera el och vätgas. Denna sträckning går till största delen på land och andra alternativ innebär ledningar över vatten vilket helst undviks. Det finns även andra orsaker till att infrastrukturen planeras i just detta område. Luleå industripark har kommunen valt att placera utanför Luleå tätort och samtidigt i anslutning till Luleå Hamn eftersom industrin har behov av närhet till sjötransporter.
Det ökade behovet av el och även behovet av vätgas beror på befintlig och ny industris omställning till fossilfri produktion. För att industrierna på Svartön och Hertsöfältet ska kunna utveckla en klimatneutral produktion behöver kol och olja ersättas med andra bränslen, och det är el och vätgas. Den befintliga stålindustrin i Luleå släpper ut 7 % av hela Sveriges klimatutsläpp. Genom industrins omställning till el och vätgas så blir det alltså väldigt mycket mindre utsläpp både lokalt hos oss i Luleå och nationellt för hela Sverige. Att industrin ställer om är viktigt för oss som bor här nu och också för kommande generationer som ska kunna leva ett bra liv i Luleå.
Den väg som planeras i området har också placerats här för att få så bra förutsättningar som möjligt för omställningen till ett fossilfritt samhälle och för ett mer självförsörjande Norrbotten, Sverige och Europa. Luleå Hamn ska byggas ut eftersom godsvolymerna kommer att öka kraftigt på grund av industrisatsningarna i regionen och det innebär en ökning av mängden tung trafik till och från Luleå Hamn. Idag finns det endast en väg till Luleå Hamn, något som gör viktiga transporter sårbara, och den går dessutom genom väldigt tätbebyggda områden. Byggnationen av den nya vägen Norrleden skulle bidra till en bättre självförsörjning när det gäller industrins råvaror och förädling av dessa. Om Norrleden inte byggs riskerar det också att bildas stora trafikstörningar och köbildning genom hela Luleå tätort eftersom mängden godstrafik kommer öka kraftigt under både byggfasen och sedan under industriernas produktion framöver.
Så om man ska sammanfatta det hela så hänger den fördjupade översiktsplanen för Bensbyn – Björsbyn tätt ihop med omställningen till ett fossilfritt Luleå. De ledningar och den väg som planeras i området är placerad just här på grund av hur landskapet ser ut kring Luleå och för att kunna möta industrins behov av el och vätgas när de ställer om till fossilfri produktion.
Nollalternativet kallar vi det som skulle hända även om inte den fördjupade översiktsplanen togs fram. I nollalternativet skulle de stora infrastrukturprojekten genomföras även om inte den fördjupade översiktsplanen togs fram för området. Det handlar om Svenska Kraftnäts två 400 kV-ledningar mellan Svartbyn–Hällmyran, Vattenfalls två 150 kV-ledningar Hällmyran–Svartön, elnätstationer vid Hällmyran och vätgasledningar enligt föreslagen sträckning.
En utredningskorridor för Norrleden finns redan i översiktsplanen från 2021 och kommer också att drivas vidare enligt tidplan, liksom utredning av en broförbindelse över Björsbyfjärden för gång och cykel. Samhällsomställningen med Luleås hamnutbyggnad och ökad godstrafik skulle också fortgå oavsett plan och även nya områden för verksamhet och bostäder skulle planeras oberoende av denna plan.
I och med att denna plan tas fram så samordnas de olika frågorna på ett bättre sätt och planen pekar också ut platser för annan utveckling i området som till exempel lämplig plats för ny skola och idrottshall, nya gång- och cykelvägar, plats för fler bostäder, upprustning av allmänna platser med mera. Planen möjliggör också bättre hänsyn till skyddsvärd natur- och kulturmiljö inom området än om ledningar och väg planerades och byggdes utan fördjupad översiktsplan.
Det reviderade planförslaget planeras att ställas ut för granskning i sex veckor från och med den 23 februari 2026. Efter det ska planen åter revideras och sedan antas politiskt troligen under hösten 2026.
Aktuell information om i vilket skede den fördjupade planen befinner sig i får du på denna webbsida. Information om de olika stegen i processen går också ut på Luleå kommuns nyhetsportal vårtluleå.se och i kommunens sociala medier. Du kan också ringa eller mejla till Luleå kommun och prata med någon av dem som arbetar med den fördjupade översiktsplanen, kontaktuppgifter finns längst ner på denna sida.
Syftet med den fördjupade översiktsplanen för Bensbyn - Björsbyn har också varit att samordna och säkerställa mark för olika typer av energidistribution och planering av eventuell ny väg i området.
Vattenfalls kraftledningar - I planen redovisas placeringen av Vattenfalls planerade kraftledningar mellan Hällmyran och Svartön. För att få bygga en kraftledning så krävs tillstånd (det kallas nätkoncession) enligt ellagen och Vattenfall har lämnat in sin ansökan men inte fått besked ännu. Syftet med de nya ledningarna är att förstärka regionnätet i området och på så vis göra det möjligt för Luleå att växa. Den fördjupade översiktsplanen tar alltså inte beslut kring genomförande av dessa kraftledningar utan redovisar enbart tänkt sträckning. För mer information besök Vattenfalls webbplats.
Svenska Kraftnäts kraftledning - I planen redovisas också Svenska Kraftnäts planerade ledning mellan Svartbyn i Boden och Hertsöfältet som en utredningskorridor. Den slutliga sträckningen av kraftledningen kommer att placeras någonstans inom denna utredningskorridor. Den fördjupade översiktsplanen tar alltså inte heller här beslut kring genomförande av denna kraftledning utan redovisar enbart korridor för tänkt sträckning. För mer information besök Svenska Kraftnäts webbplats.
Norrleden - När det gäller eventuell ny väg, Norrleden, så pekas det ut i planen som ett vägreservat för en ny trafikled. Den fördjupade översiktsplanen bestämmer alltså inte att vägen ska byggas utan enbart lämplig sträckning ifall den ska byggas. Det finns inget beslut om byggnation av vägen ännu och inte heller om det blir Trafikverket eller kommunen som blir ansvarig.
Vätgasledningar – De planerade vätgasledningarna redovisas i hänsynskartan i planen som ett "påverkansområde" och utgör ett markreservat för en eventuell etablering av vätgasledningar. Planeringen av vätgasledningarna är ännu i ett tidigt skede, det finns ännu inget beslut om genomförande och den slutliga sträckningen genom planområdet är heller inte beslutad ännu. Läs mer på Nordion Energis webbplats.
När samhället ställer om från fossila bränslen till förnybar energi krävs stora mängder elektricitet och nya energibärare som vätgas. Nya kraftledningar behövs för att transportera den förnybara elen från produktionsplatser till industrin och samhällen. De nya ledningarna ska förstärka regionnätet och på så vis göra det möjligt för Luleå att växa och fasa ut fossila bränslen. Vätgasledningar behövs för att distribuera vätgas till industrier som inte kan elektrifieras direkt utan måste gå via vätgas för att kunna ställa om.
Utan utbyggd infrastruktur stoppas eller fördröjs omställningen, investeringar riskerar att utebli och målen om fler jobb, fler invånare och ett klimatneutralt Luleå försvåras. Rätt planerad infrastruktur skapar förutsättningar för lyckad etablering av industriprojekt, något som stärker vår lokala ekonomi och välfärd.
Transportbehovet mellan E4 och Luleå hamn väntas öka i takt med industrisatsningar i Luleå och i övriga länet. En eventuell byggnation av Norrleden skulle säkra och förbättra näringslivets tunga godstrafik mellan E4 och Luleå Hamn samt industrierna på Svartön och Hertsön.
En eventuell genare framtida väg minskar framför allt mängden tung godstrafik genom tätbebyggda delar av Luleå som annars riskerar att orsaka stora trafikstörningar, köbildning och försämrad framkomlighet och tillgänglighet. Norrleden är därför viktig i ett såväl regionalt, nationellt och internationellt sammanhang, samtidigt som den bidrar till Luleås utveckling.
Den eventuella framtida vägen Norrleden föreslås få en storlek (bredd och utformning) som liknar Haparandavägen mellan Porsön och E4:an. Norrleden planeras alltså inte som en ny Europaväg utan en trafikled som är cirka åtta meter bred. Passager under och över vägen planeras för att göra det möjligt att korsa vägen på ett säkert sätt för både människor och djur.
Byggs Norrleden i framtiden så kommer den att efterleva de krav som ställs mot omgivande miljö. Luleå kommun tar till sig synpunkter om oro för ökat buller och önskemål om att en eventuell framtida Norrled placeras så långt som möjligt från bebyggelse och viktiga naturmiljöer.
Kommunen kan styra och påverka valet av rutt för tung trafik genom att utforma Norrleden så att den blir det mest effektiva och säkra alternativet för godstrafikanterna; hög bärighet, få anslutningar, god framkomlighet och få störningar för boende.
Regelverk kan peka ut Norrleden som rekommenderad eller obligatorisk sträcka för farligt gods och tung trafik tillsammans med tydlig skyltning och informationskampanjer.
Kommunen kan också genomföra trafiktekniska åtgärder på befintliga genomfartsleder genom Luleå tätort som till exempel hastighetsbegränsningar, körfältsminskningar, mittrefuger, prioriteringar för annan trafik, begränsningar i vikt- och axelbredd med mera vilket gör den rutten mindre attraktiva för tunga fordon.
Kontroll och efterlevnad kan sen säkerställas genom övervakning, kontroller och avgifter eller tillståndssystem som skiljer på bygg- och driftfaser. Under byggperioden kan särskilda trafikupplägg och tillfälliga restriktioner behövas för att styra transporter till Norrleden, samtidigt som incitament som kortare färd- eller väntetider vid hamn och industriparken gör Norrleden mer lönsam för åkerier.
Att ta fram en fördjupad översiktsplan följer den lagstadgade planprocessen enligt plan och bygglagen vilket innebär att du som blir påverkad av planens genomförande har möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget under processens gång.
I inledningen av arbetet med den fördjupade översiktsplanen för Bensbyn – Björsbyn genomförde Luleå kommun dialogtillfällen vid tre tillfällen. Resultatet från dessa dialogmöten användes sedan som underlag när kommunen tog fram den första versionen av planförslaget, det så kallade samrådsförslaget. Under perioden 27 augusti – 10 oktober 2025 ställdes förslaget ut för samråd och synpunkter samlades in via webbformulär, e-post eller vanlig post.
Nästa steg i planprocessen är det som kallas granskning vilket innebär att ett reviderat planförslag åter ställs ut och synpunkter samlas in igen. Du som vill lämna synpunkter kring den fördjupade översiktsplanen får alltså ett nytt tillfälle att göra det under granskningen av planen, något som troligen kommer att genomföras från och med den 23 februari 2026. Du hittar då information om hur du gör för att lämna synpunkter på planen ovanför frågor och svar.
Information om de olika planerade satsningarna i området och deras aktuella tidplaner, frågor kring mark och kompensation mm får du av respektive aktör. Det är därför viktigt att du som markägare tar del av den information och de samråd som aktörerna bjuder in till under processen och vänder dig till den aktör som är aktuell i just ditt fall om du har frågor och synpunkter. Detta gäller under hela processens gång, alltså under planering, byggnation och när nya ledningar och väg börjar användas. Kommunen uppmanar de olika aktörerna att ha en god dialog med dem som blir berörda genom hela processen.
Planområdet ligger i Gällivare skogssamebys östligaste vinterbetesmarker och ingår i samebyns åretruntmarker med viktiga flyttleder och uppsamlingsområden; renskötseln är beroende av sammanhängande skogsbeten, myrmarker och öar i skärgården. Den föreslagna markanvändningen i den fördjupade översiktsplanen för Bensbyn - Björsbyn innebär bortfall av vinterbete, ökad fragmentering genom nya trafik- och energiinfrastrukturer (t.ex. Norrleden och kraftledningar), fler störningar från trafik, verksamheter och friluftsliv samt en större bergtäkt i nordväst.
Dessa förändringar försvårar renars rörelser och samling, ökar risk för spridning av hjorden, påkörningsrisk och bullerstörningar, och kan kräva stödutfodring, extraarbete och ökade personella resurser för renskötarna. Kumulativa effekter kan leda till överbetning på kvarvarande ytor, splittrade hjordar, sociala och kulturella följdverkningar samt ekonomiska förluster för samebyn.
En generell riktlinje i planförslaget är att rennäringens intressen ska visas stor hänsyn i den fysiska planeringen och att hänsyn ska tas till rennäringens behov av att röra sig mellan fastland och skärgård och deras behov av vinterbete. Detta föreslås göras genom att undvika fragmentering av mark så långt det är möjligt. Vid planering och byggande av olika typer av infrastruktur i området föreslås samråd ske med berörd sameby i ett tidigt skede och med en nära dialog och samverkan under processens gång.
En fördjupad översiktsplan behandlar främst övergripande och långsiktiga frågor om hur mark- och vattenområden ska utvecklas och bevaras. Därför har inte alla synpunkter och önskemål som kom in under dialogtillfällena kunnat omhändertas direkt i planen.
De synpunkter som rör annat än mark- och vattenanvändningsfrågor har i stället delats med berörda aktörer som arbetar med just de frågorna, till exempel andra förvaltningar inom kommunen och kommunala bolag.
De synpunkter och önskemål som planen har möjlighet att omfatta kan du läsa mer om nedan.
Plats för fler bostäder
- Planförslaget pekar ut områden som är lämpliga för ny bebyggelse och bostäder, och då främst genom att förtäta befintlig bebyggelse. Ett område nordost om Hällbacken och ett öster om Dalbo pekas ut som lämplig för blandad bebyggelse, alltså bebyggelse som används för både bostäder och service, kontor och handel.
- Ett område söder om Dalbo, längs med vägen mot Revelsudden föreslås också som plats för fler nya bostäder.
- I dialog inför planarbetet efterfrågades mindre bostäder för till exempel seniorer/pensionärer och där pekas ett område vid Holmen i Björsbyn ut som lämpligt för tätare bebyggelse i form av flerbostadshus i två våningar och radhus.
Plats för verksamheter
Nya verksamhetsområden föreslås i planen främst öster om E4:an i höjd med Rutvik och norr om Rutvik längs E4:an. Ett nytt verksamhetsområde utreds även omkring Jan-Olsaberget men den geografiska avgränsningen, storleken på det eventuella området och vilken typ av verksamhet som ska kunna etableras är inte klart. Fördjupade utredningar behöver göras, bland annat kring hänsyn till närliggande bostäder. Ett område i anslutning till befintligt verksamhetsområde i Dalbo pekas också ut som möjligt för fler företag att etablera sig. Det kan till exempel handla om service, kontor, handel och logistikanläggningar.
Ny skola i Bensbyn
I planförslaget reserveras mark vid nuvarande isrinken och Såguddsvägens aktivitetsplats som möjlig plats för en ny skola. Om ny skola byggs på ny plats utreds möjligheten för förskolan att flyta in i befintliga skollokaler och på så vis kunna utöka sin verksamhet med fler avdelningar. Nuvarande förskolelokaler kan då inrymma annan kommunal verksamhet. Beslut om detaljerna kring detta tas efter en kommande utredning om den nya skolan. När det görs en utredning av eventuell ny skola i Bensbyn ska även behovet av ny idrottshall ses över.
Nya gång- och cykelvägar
I planen föreslås ny gång- och cykelväg längs med Bensbyvägen norr om Bensbyn. Planen föreslår också en utredning av gång- och cykelförbindelse över Björsbyfjärden i syfte att få en ny anslutning mellan Hällbacken och Björkskatan. Vid en eventuell framtida utveckling av Norrleden föreslås även en parallell gång- och cykelväg.
Natur- och friluftsområden
Hela planområdet omfattas av riktintresse för friluftsliv och rörligt friluftsliv enligt Miljöbalken. Det betyder att det ska tas särskild hänsyn till turismen och det rörliga friluftslivets intressen i området när det bedöms vad som är tillåtet att bygga och uppföra i området. Planen föreslår att områdets natur- och kulturmiljövärden ska bevaras och ett nytt naturreservat nordväst om Hällbacken föreslås. Planen ger även förutsättningar för utveckling av hamnen i Bensbyn.
I arbetet med planen har viktiga ridvägar, stråk och samband identifierats. Dessa pekas ut på en egen karta i planförslaget som ett kunskapsunderlag för pågående och framtida planering av friluftslivet i området. Kommunen uppmanar energibolagen som är aktuella i området att ta hänsyn till dessa stigar och stråk i sin planering och att informera om störningar under byggtiden.
I arbetet med den fördjupade översiktplanen har kommunen en dialog med energibolagen för att synka och samplanera deras infrastruktur för energi av olika slag och den framtida Norrleden. På det sättet vill kommunen minska påverkan på rekreationsområden och skog så långt det är möjligt, och även undvika att skogsmark delas upp i små fragment.
Problem med ökad trafik på Björsbyvägen och Bensbyvägen
Den framtida Norrleden ger möjlighet till att avlasta befintliga vägar, och då framför allt när det gäller tung trafik. En eventuellt Norrled möjliggör även en starkare koppling mellan områden och öppnar upp för en eventuell parallell gång- och cykelväg.
Trafiksäker busshållplats vid Lisatorpet
Busshållplatsen vid Lisatorpet ska byggas om av Trafikverket.
Upprustning av allmänna platser
I samband med utredning av ny plats för ny grundskola i Bensbyn ska även utemiljön och kringområden ses över. En ny lekplats har nyligen byggts och tagits i bruk vid Skärgårdsvägen i Bensbyn.
Önskemål om ökad förståelse för djurhållning i området
Planförslaget anger rekommenderade avstånd mellan hästgårdar och bostäder.
Viktigt att bevara jordbruksmark i området
Planförslaget anger riktlinjer kring byggande på jordbruksmark och rekommendationer för bebyggelse som tar hänsyn till landskapets karaktär och platsens kulturmiljövärden. Utredningar pågår för att se om annan mark kan tas i anspråk för ny bostadsbebyggelse.
Hela planområdet omfattas av riktintresse för friluftsliv och rörligt friluftsliv enligt Miljöbalken. Det betyder att det ska tas särskild hänsyn till turismen och det rörliga friluftslivets intressen i området när det bedöms vad som är tillåtet att bygga och uppföra i området. Planen föreslår att områdets natur- och kulturmiljövärden ska bevaras och ett nytt naturreservat nordväst om Hällbacken föreslås. Planen ger även förutsättningar för utveckling av hamnen i Bensbyn.
I arbetet med planen har viktiga ridvägar, stråk och samband identifierats. Dessa pekas ut på en egen karta i planförslaget som ett kunskapsunderlag för pågående och framtida planering av friluftslivet i området. Kommunen uppmanar energibolagen som är aktuella i området att ta hänsyn till dessa stigar och stråk i sin planering och att informera om störningar under byggtiden.
I arbetet med den fördjupade översiktplanen har kommunen en dialog med energibolagen för att synka och samplanera deras infrastruktur för energi av olika slag och den framtida Norrleden. På det sättet vill kommunen minska påverkan på rekreationsområden och skog så långt det är möjligt, och även undvika att skogsmark delas upp i små fragment.
Ridning och hästhållning är en viktig del av både Bensbyns och Björsbyns karaktär. Det finns viktiga ridstigar som används mycket och är centrala för verksamheter och människors fritid i området. Luleå kommun förstår att det finns en oro att eventuell Norrled och ledningsgator ska försvåra ridningen och öka riskerna eftersom hästar är flyktdjur; buller och nära möten med tung trafik kan skapa farliga situationer.
I arbetet med planen har viktiga ridvägar, stråk och samband identifierats. Dessa pekas ut på en egen karta i planförslaget som ett kunskapsunderlag för pågående och framtida planering av området. Kommunen uppmanar energibolagen som är aktuella i området att ta hänsyn till dessa stigar och stråk i sin planering och att informera om störningar under byggtiden.
I arbetet med den fördjupade översiktplanen har kommunen en dialog med energibolagen för att synka och samplanera deras infrastruktur för energi av olika slag och den framtida Norrleden. På det sättet vill kommunen minska påverkan på rekreationsområden och skog så långt det är möjligt, och även undvika att skogsmark delas upp i små fragment.
När det gäller önskemål om kompensation och anläggande av nya ridstigar i de fall där ridstigar försvinner i och med etablering av infrastruktur av olika slag så har kommunen begränsad möjlighet till detta eftersom kommunen inte äger mark i området. Kommunen föreslår att frågan tas upp i byaförening och diskuteras med markägare i området.
Vilka befintliga områden som planeras att anslutas till kommunalt vatten och avlopp styrs av vattentjänstlagen. För att kommunalt vatten och avlopp ska vara aktuellt krävs att området är ett större sammanhang (grupp med samlad bebyggelse) och att behov föreligger ur hälso- eller miljösynpunkt.
En sådan analys har genomförts i kommunens VA-plan 2040 och områden har sedan prioriterats och planerats in utifrån vad som är lämplig utbyggnadstakt sett till kommunens resurser. Närhet till huvudledning innebär inte att det per automatik är enkelt att ansluta nya kunder. För att koppla på fler kunder kan det krävas en utbyggnad av ledningsnätet inom ett område.
Omställningen till ett fossilfritt Luleå kommer att innebära olika utmaningar och kan upplevas som stökig i vårt närområde under kortare eller längre perioder framöver. Vi kan räkna med mer godstrafik och ökade störningar i trafiken både till havs och på land, mer byggbuller i samband med ny industri och att ny mark tas i anspråk för kraftledningar, vägar och pipelines.
Luleå kommun har stor respekt för människors oro över att boendemiljön kan förändras negativt och arbetar aktivt för att få aktuella aktörer att minska störningar och begränsningar under omställningen. Vissa delar av kommunen och vissa Luleåbor kommer dock att påverkas mer än andra. För några kan förändringarna bli mycket konkreta och ge en omfattande påverkan i vardagen. I sådana områden strävar kommunen efter att skapa mervärden genom till exempel satsningar som nya lekplatser, gång- och cykelvägar, naturområden och förbättrad kollektivtrafik.
Luleå kommun förstår att planerade industrier, vägar, järnvägar eller ledningar kan kännas oroande om du bor eller har mark i närheten. Kommunen har en viktig roll i att skapa goda förutsättningar för Luleå men kan inte alltid styra över tillståndsprocesserna eller beslut om eventuell ersättning eller inlösen av fastigheter. Detta på grund av att det ibland är privata företag (till exempel SSAB, LKAB, Nordion Energi) och statliga myndigheter (till exempel Svenska Kraftnät eller Trafikverket) som planerar att bygga nya fabriker eller olika typer av infrastruktur.
Varje aktör har sina egna rutiner för hur kompensation eller inlösen av påverkade fastigheter hanteras, och det är därför dessa parter som kommer att föra dialog med berörda markägare. Det är viktigt att du som mark- och/eller fastighetsägare tar del av den information och de samråd som aktörerna bjuder in till under processen och vänder dig till den aktör som är aktuell i just ditt fall om du har frågor kring ersättning eller inlösen.
Skulle det i framtiden bli aktuellt med en byggnation som gör att din fastighet inte längre kan användas på ett rimligt sätt, kan frågan om inlösen prövas av den aktör som orsakar påverkan. En sådan prövning kan bara ske efter att ett konkret beslut fattats enligt gällande lagstiftning. Efter ett sådant beslut finns möjlighet att lämna in ett formellt yrkande om inlösen eller annan kompensation.
Företag och myndigheter som vill bygga infrastruktur på privat mark följer olika lagstyrda processer beroende på vilken typ av projekt det handlar om, som till exempel väg, järnväg eller kraftledning. Alla processerna innebär att det genomförs bland annat samråd och tillståndsansökningar. Men eftersom vägar, järnväg eller kraftledningar är till nytta för hela samhället så har myndigheterna rätt att ta mark som behövs i anspråk.
Allmänna vägar
Huvudregeln är att allmänna vägar planeras och byggs av Trafikverket, men de kan också planeras och byggas av kommunen. När Trafikverket bygger allmänna vägar gäller väglagen och processen styrs av en vägplan som tas fram och som ställs ut på samråd och granskning innan antagande. Först när planen vunnit laga kraft får Trafikverket en så kallad vägrätt vilket innebär att de får nyttjanderätt, rätt att använda den privata marken till att bygga en väg. Du som markägaren äger fortfarande din mark men Trafikverket har rätt att använda marken för vägändamål. Du som markägare kan få kompensation eller om det blir stor påverkan kan din fastighet lösas in. Är det en kommun som ska bygga en väg kan processen se annorlunda ut, här löser kommunen oftast in marken men det beror på vilken lag man gå efter i processen, väglagen eller genom att ta fram en detaljplan för det aktuella området.
Järnvägar
När Trafikverket ska bygga järnväg tas det fram en järnvägsplan som även den går efter en särskild process som innehåller samråd och granskning. När järnvägsplanen har vunnit laga kraft får Trafikverket rätt att köpa marken av dig som markägare. Trafikverket får en äganderätt till din mark och du som markägare blir ersatt med marknadsvärdet på din fastighet plus 25 procent.
Kraftledningar
När till exempel Svenska Kraftnät bygger kraftledningar så ansöker de om ledningsrätt hos lantmäteriet för att få markåtkomst. Något som även här innebär att till exempel Svenska Kraftnät får nyttja privat mark. Berörda fastighetsägare kompenseras ekonomiskt för det intrång och den värdeminskning som orsakas av de aktuella kraftledningarna. Det finns olika typer av ersättningar, men grundprincipen är att den som berörs ska ha samma ekonomiska förutsättningar efter att kraftledningen byggts, som innan den fanns.
Vätgasledningar Nordion Energi
Kontakta Nordion Energi om du som markägare har frågor kring vätgasledningat på din mark.
Mer om den fördjupade översiktsplanen
- Inledande studie
- Insamling av underlag
- Planeringsförutsättningar
- Syfte och mål
- Avgränsning
- Uppdragsbeskrivning
- Beslut om planuppdrag (uppdragsbeskrivning godkänns)
- Planförslag
- Planeringsförutsättningar
- Dialog
- Skiss och analys
- Utvecklingsstrategi
- Plankarta
- Riktlinjer och rekommendationer
- Miljökonsekvensbeskrivning
- Beslut i styrgrupp
- Samråd
- Revidering
- Förbättrat planförslag
- Samrådsredogörelse
- Granskning, minst 6 veckor
- Revidering
- Förbättrat planförslag
- Granskningsutlåtande
- Antagande
Under hösten 2024 genomförde Luleå kommun tre dialogmöten ute i byarna i området för FÖP:en, i Bensbyn, Björsbyn och Brändön (Brändön ingår inte i FÖP-området men blir påverkat av vad som händer i Bensby-området och därför valde kommunen att ha ett dialogmöte även där).
Under dialogtillfällena användes verktyget Platskompassen för att ta reda på varje bys styrkor och behov av förbättring. I dokumenten nedan kan du ta del av resultatet för respektive by inom 14 olika områden som t ex kollektivtrafik, mötesplatser, trygghet med mera. Varje temaområde har under dialogmötena getts ett betyg på en bedömningsskala från 1 till 7, där 1 innebär att det finns mycket utrymme för förbättring och 7 betyder mycket litet behov av förbättring.
Sammanställning av synpunkter från dialogmötena hösten 2024
Hur har synpunkterna tagits omhand?
Synpunkterna från dialogmötena har använts som ett underlag när samrådsförslaget till fördjupad översiktsplan för området Bensbyn-Björsbyn har arbetats fram.
En fördjupad översiktsplan behandlar främst övergripande och långsiktiga frågor om hur mark- och vattenområden ska utvecklas och bevaras. Därför har inte alla synpunkter och önskemål kunnat omhändertas direkt i planen.
De synpunkter som rör annat än mark- och vattenanvändningsfrågor har delats med berörda aktörer som arbetar med just de frågorna, till exempel andra förvaltningar inom kommunen och kommunala bolag.
Kontakt
Sidan uppdaterades den 8 december 2025

